Stim foarte bine ca factorul cel mai importat in luarea deciziilor in achizitiile de paleti sau europaleti de cele mai multe ori este pretul. Factorii decizionali pun accent pe pret paleti / pret europaleti din simplul motiv ca marfa lor are la randul ei competitie iar aceasta marfa pentru a face fata competitiei trebuie sa fie cat mai ieftina, deci si abalajele facand parte inegranta cu marfa, trebuie sa fie cat mai ieftine si trebuie sa aiba un raport pret / calitate excelent.
Cu siguranta, una dintre cele mai bune optiuni pentru firmele care cauta atat paleti cat si europaleti ieftini este acea de a apela la paleti sau europaleti SH sau second hand, denumiti in diferite sutiatii si uzati, utilizati, folositi sau la mana a doua.
In ceea ce priveste asemanarile intre paleti SH si europaleti SH, acestia se gasesc pe aceasta piata in ambele cazuri sub doua forme:
Calitatea Paletilor / Europaletilor SH:
Calitatea I sau A, albi, folositi o singura data sau de cateva ori.
- Calitatea II sau B, gri sau negri, folositi de mai multe sau foarte multe ori.
De obicei la calitatea A apeleaza firmele care tin mai mult la aspectul marfii impreuna cu paletul sau europaletul de sub ea chiar daca acest nivel de calitate este mai scump.
La calitatea B apeleaza firmele care nu tin la aspect atat de mult, pretul primand in acest caz.
De foarte multe opri de asemenea in cazul calitatii B, paletii/europaletii nu se mai recupereaza in timp ce in cazul calitatii A, clientii in majoritatea cazurilor recupereaza si refolosesc paletii sau europaletii de mai multe ori.
Un alt aspect important in ceea ce priveste calitatea A sau B tine de posibilele defecte aparute un urma utilizarilor anterioare. Fiind deja folositi, in ambele cazuri vor exista un anumit numar de euro paleti cu defecte. Diferenta este ca in cazul calitatii A aceste defecte vor aparea foarte rar si vor putea fi usor remediate in timp ce in cazul calitatii B, defectele vor aparea mult mai des, vor fi mai mari si mai greu de remediat existand aici riscul ca o parte din euro paleti sa nu mai poata fi folosita de loc, defectele fiind prea mari ca sa se merite investitia in reconditionarea lor.
Inceea ce priveste pretul, intre europaleti si paleti apar diferente mari in sensul ca pentru europaleti pretul de la nou la sh scade cu mult mai putin decat in cazul paletilor.
Mai jos vom detalia un pic.
Pret Europaleti SH:
Intrucat europaletii se refolosesc de foarte multe ori, valoarea acestora de la pretul unui europalet nou la cel al unuia seondhand scade foarte putin si nume:
- pentru europaleti SH clasa A pretul e de obicei mai mic cu 15-20%
- in timp ce pentru europaleti SH clasa B pretul de obicei e mai mic cu 25-30%
Desigur ca dupa caz sau in anumite situatii aparte, preturile pot fi mai mici sau mai mari decat media cum ar fi de exemplu in cazul unor europaleti uzati clasa A dar care au fost folosit doar o singura data, in acest caz cu siguranta acestia vor avea un pret mai mic cu 5-10% sau ca si contra-exemplu in cazul unor europaleti folositi de clasa B intr-o stare foarte proasta, care necesita foarte multe reparatii cand pretul poate fi la 20-30% din valoarea de piata a celor noi.
In imaginea din dreapta puteti vedea o stiva de europaleti second hand calitatea a 2-a foarte degradati. Genul acesta de europaleti SH vor avea o valoare foarte mica la vanzare.
Pret paleti SH:
Spre deosebire de europaleti, paletii simpli, sau, paleti non-euro cum li se mai zice, au un pret cu mult mai mic chiar si dupa prima utilizare pentru ca europaletii sunt toti la fel, pe un singur standard in timp ce paletii simpli sunt in majoritatea cazurilor personalizati in functie de nevoile exacte a fiecarui client in parte. Astfel in cazul paletilor simpli, firmele care ii recupereaza din piata au zeci de feluri de tipuri de paleti non-euro, pentru ca acesti paleti simpli pot avea atat dimensiuni standard cat si dimensiuni personalizate dar si daca au dimensiuni standard (sa zicem 1200x800), elementele paletilor pot fi diferite pentru ca firma X poate folosi paleti 800x1200 cu scandura lata de 10 cm. si groasa de 22 mm. (pentru ca pune pe ei marfa grea) in timp ce firma Y poate folosi tot paleti 1200x800 dar cu scandura lata de 8 cm. si groasa de 13 mm. (pentru ca pune pe ei marfa usoara). Deci intr-o firma care colecteaza paleti simpli, se pot gasi de exemplu 5 mii de paleti pe standard 800x1200 in stoc dar acesti 5 mii de paleti sa fie colectati de la 5 firme iar de fapt sa fie 5 tipuri diferite de paleti 800x1200 in cei 5 mii de acest fel in stoc.
Firmele care cumpara paleti non-eur second hand de obicei au capacitatea de a pune marfa pe orice fel de palet de orice dimensiune. Acesti paleti fiind foarte foarte ieftini, "conving" unele firme sa nu adopte o dimensiune, doua sau trei anume (sa zicem 800x1200 si 1000x1200 pentru marfrile mari si paleti 800x600 pentru marfurile mici) ci sa puna marfa pe orice fel de palet gasesc pe piata adaptandu-se cu logistica proprie sa fie foarte flexibila si sa nu depinda de standardizare pe un anumit tip sau cateva tipuri exacte de paleti.
Alte firme adopta un standard, sa zicem un palet 1000x1200 si accepta doar acest palet second hand indiferenta ca vine cu scandura mai lata si mai groasa sau mai ingusta si mai subtire, tinand cont doar ca paletii sa fie cu dimensiunea generala 1000x1200 si sa fie foarte ieftini.
In majoritatea cazurilor, chiar dupa prima utilizare, paletii simpli standard pierd pana la 30% din valoare in timp cei personalizati in jur de 50%. In cazul in care acesti paleti sunt de calitate B, paletii standard pot scadea sub 50% din pretul initial in timp ce cei personalizat pot ramane cu 20-30% din valoarea lor initiala.
Dezavantaje Paletilor si Europaletilor SH:
Marea problema a paletilor si a europaletilor SH este ca sunt foarte mari sanse ca si dupa prima urilizare (ne mai vorbind de multe utilizari) sa aiba deja defecte cum ar fi:
- scanduri sau picioruse fisurate (ce se pot rupe de tot la urmatoarea utilizare);
- scanduri sau picioruse rupte care nu mai garanteaza siguranta pentru marfuri sau operatori;
- scanduri sau picioruse lipsa (care fac ca paletul sau europaletul sa nu mai fie utilizabil de loc);
- cuie iesite sau rupte care pot afecta marfa sau rani operatorii.
si multe altele.
Sunte foarte rare acele firme care colecteaza paleti sau europaleti si ii si reconditioneaza. Majoritatea doar ii colecteaza si ii revand cu tot cu defectele din ei. Dar si in cazul firmelor care ii reconditioneaza, in majoritatea cazurilor defectele sunt inspectate de operatori umani (rar spre deloc intalnim scanere 3D pentru defecte) si operatorii mai scapa din vedere anumite defecte si deci nu exista garantia acesta de 100% ca paletii sunt conformi, nu pun in pericol marfa sau pe cei care o manipuleaza sau o transporta. Acesta este si motivul pentru care majoritatea in general firmele prefera paleti noi in detrimentul celor second hand.